Opvliegers, slapeloze nachten, onregelmatige menstruatie en intense vermoeidheid.. De overgang is een natuurlijk proces en helaas horen bovenstaande klachten daar allemaal bij. De ene heeft er meer last van dan de ander. Toch blijkt uit recent onderzoek dat een derde van de vrouwen minder goed functioneert op het werk door deze klachten. De kans is dus groot dat je hier als werkgever mee te maken krijgt. Gelukkig kun je heel veel doen om jouw medewerkers hier doorheen te helpen. Benieuwd hoe? Je leest het hier.

Signalen

Jaarlijks zijn ongeveer 315.000 vrouwen in de overgang. Voor de meeste vrouwen start de overgang tussen de 40 en 45 jaar, eerder of later kan natuurlijk ook. Sommigen worstelen 20 jaar lang met opvliegers en bijkomende ongemakken, terwijl anderen er binnen twee jaar doorheen vliegen. De overgang gaat gepaard met allerlei verschillende klachten. Ongeveer 80% van de vrouwen heeft last van deze klachten én uit recent onderzoek van TNO blijkt dat een derde van de vrouwen zelfs minder goed functioneert op het werk. Wat zijn de signalen?

  • Opvliegers
  • Temperatuurschommelingen
  • Onregelmatige menstruatie
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen
  • Spier- en gewrichtsklachten

Het is zo belangrijk dat er meer kennis op dit gebied komt, zodat overgangsklachten herkend en erkend worden en vrouwen niet ten onrechte bijvoorbeeld de diagnose burn-out krijgen. Ook vrouwen zelf herkennen hun klachten vaak niet als overgangsklachten. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met ernstige overgangsklachten een 6 tot 8 keer grotere kans op werkuitval hebben. Dit wil je natuurlijk voorkomen! Aldus Marèse Bulstra, gynaecoloog bij AAYA.

Persoonlijke aanpak

Als werkgever is het belangrijk om te weten wat er op de werkvloer speelt. Zowel in het algemeen, als op het specifieke gebied van de overgang. Hoeveel medewerksters werken er in jouw bedrijf? Hoeveel daarvan hebben een leeftijd tussen de 40 en 60 jaar? Het is fijn om hiervan op de hoogte te zijn, zodat je hier als werkgever rekening mee kunt houden. De overgang is helaas nog steeds een lastig bespreekbaar onderwerp. Vanwege de ongemakkelijke klachten praten veel vrouwen er niet graag over. Daarbij komt dat mannelijke én jongere vrouwelijke collega’s niet goed snappen hoe vervelend die overgangsklachten wel niet kunnen zijn. Ben jij je er eigenlijk bewust van hoeveel impact de overgang kan hebben op iemands leven? Het is daarom van groot belang om de overgang bespreek te maken op de werkvloer. Zorg als werkgever voor een veilige en open cultuur waarin jouw medewerksters zich gehoord en begrepen voelen. Het kan zijn dat iemand niet met jou over haar overgangsklachten wilt praten. Zelfs dan kun je nog helpen… Je kunt haar doorverwijzen naar een college, iemand van HR, een bedrijfsarts of een overgangsconsulente van AAYA.

Praktische aanpak

Er zijn verschillende praktische manieren om het werk zo te structureren dat jouw medewerkers minder vaak afwezig hoeven te zijn. Door deze handige tips toe te passen, creëer je een positieve en fijne werkomgeving voor jouw team. Zo kunnen vrouwen de overgang in jouw bedrijf voortaan soepeler doorlopen:

  • Thuiswerken: Voor sommige vrouwen kan de overgang een zeer intense periode zijn. Ze hebben last van heftige opvliegers waarbij ze overmatig zweten en zich koortsig voelen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het onprettig is om met een rood, bezweet hoofd en hartkloppingen aan tafel te zitten. Sommige vrouwen ervaren ook periodes van huilbuien. Om deze redenen kan het soms prettiger zijn om thuis te werken.
  • Flexibele werktijden: Slaapproblemen zijn helaas ook niet weg te denken tijdens de overgang. Als je de hele nacht wakker hebt gelegen en net voor je wekker in slaap valt, is het natuurlijk fijn als je wat later kan beginnen.
  • Ventilatie: Losse ventilatoren kunnen zorgen voor extra verkoeling tijdens opvliegers. Velen zullen zich bezwaard en gegeneerd voelen om hun eigen ventilator mee te nemen. Als werkgever kun je je werknemers daarom een handje helpen om deze preventief aan te schaffen.
  • Goede werkkleding: Dienen jouw werknemers werkkleding te dragen? Zorg er dan voor dat de kleding goed ademend is en vooral niet te strak zit. Het is belangrijk dat de kleding gemaakt is van materiaal dat vocht goed opneemt. Houd er ook rekening mee dat het voor vrouwen fijn is om in laagjes te werken. Bij een opvlieger kan iemand dan makkelijk iets aan- of uittrekken.
  • Pauze: Veel vrouwen kunnen hun werkzaamheden goed blijven doen tijdens de overgang, mits zij net wat vaker pauze kunnen houden dan de rest. Even bijkomen van de opvliegers is vaak wel nodig.
  • Communication is key: Als werkgever is het belangrijk dat je weet wat de overgang inhoudt, hoeveel werknemers hiermee moeten dealen en welke klachten zij precies ervaren. Daarbij is het ook belangrijk dat niet alleen jij, maar ook de andere werknemers weten wat er speelt in jouw organisatie. Hoe doe je dat? Besteed er bijvoorbeeld aandacht aan in een werkoverleg of organiseer een voorlichting.

Wil jij topprestaties leveren met jouw bedrijf? Dan zijn vitale medewerkers van groot belang. Mensen die goed in hun vel zitten – fysiek en mentaal – hebben daar niet alleen privé, maar ook op het werk profijt van. Ze hebben meer energie, meer zin om te werken en kunnen beter omgaan met stress. Gezonde en vitale werknemers zijn productiever en minder vaak ziek. Dit draagt bij aan een positieve organisatiecultuur en zie je terug in de bedrijfsresultaten. Genoeg redenen dus om de gezondheid van jouw medewerkers prioriteit te geven! Dit kan met AAYA Business, via o.a. Health Checks, Psycholoog Consulten, Yogatherapie, Hormoon Checks en (Online) Overgang Consulten ondersteunt AAYA jouw medewerkers bij het optimaliseren van hun gezondheid.