Hoe kun je ziekteverzuim effectief verminderen? Heeft jouw bedrijf te maken met een hoog ziekteverzuim? Wil je graag advies over hoe je dit kunt verminderen of zelfs voorkomen? Dan is het een goed idee om te investeren in de duurzame inzetbaarheid van je werknemers. Een belangrijk onderdeel hiervan is het AAYA Health Menu voor jouw werknemers. Gezonde en energieke werknemers voelen zich beter, presteren beter, zijn gezelligere collega's en melden zich minder vaak ziek. AAYA kan jouw bedrijf ondersteunen door middel van een uitgebreide Health Check en persoonlijke begeleiding, waardoor je gericht kunt werken aan de gezondheid en vitaliteit van je team. Hoe? Je leest het hier.
Te hoge werkdruk- of stress
Sommige zaken zijn helaas onvermijdelijk. Als de griep rondgaat in Nederland, kun je de klok erop hangen dat veel werknemers die maand tijdelijk zullen uitvallen. Als werkgever moet je daar rekening mee houden. Maar ziekteverzuim is natuurlijk niet altijd het gevolg van een besmettelijk griepvirus. Ziekteverzuim kan veel meer oorzaken hebben. Volgens cijfers van TNO (2022) is maar liefst 37 procent van het ziekteverzuim te wijten aan een te hoge werkdruk of werkstress. Omgerekend zijn dit 4 op de 10 werknemers; dat is een behoorlijk aantal. Gelukkig is dit een gebied waar je als werkgever wel degelijk invloed op kan uitoefenen. De vraag is hoe?
Belangstelling
Geven je werknemers aan dat de werkdruk hen te veel wordt? Dan ben je eigenlijk al een beetje te laat… Het is juist enorm belangrijk om als werkgever regelmatig te checken of iedereen de werklast nog aankan. Probeer daarom veel belangstelling te tonen naar je werknemer om erachter te komen hoe ze zich nu écht voelen. Merk je dat iemand niet goed in zijn vel zit? Probeer dan te vragen hoe dit komt en of je misschien kunt helpen. Je zult merken dat sommige werknemers liever niet het achterste van hun tong laten zien. Probeer dan ook niet te graven in hun gezondheidsklachten of privéleven. Je kunt dan bijvoorbeeld wel vragen wat er verandert kan worden op de werkvloer zodat diegene weer beter in zijn vel komt te zitten.
Autonomie
Wist je dat een van de belangrijkste oorzaken van werkstress een gebrek aan autonomie is? Hiermee bedoelen we dat een werknemer controle heeft om pauzetijden, het werkrooster en de manier waarop zij hun werkzaamheden uitvoeren mede zelf kunnen bepalen. Dit is ontzettend belangrijk, omdat er een duidelijke link blijkt te bestaan tussen een lage mate van autonomie en het ontwikkelen van burn-outklachten. Bekijk daarom nog eens kritisch alle regels waaraan jouw werknemers zich moeten houden. Zijn ze bijvoorbeeld echt verplicht om tussen 12.00 en 13.00 te pauzeren of kunnen ze dit zelf bepalen? En is het toegestaan om eerder naar huis te gaan als alle taken zijn afgerond? Door je werknemers meer autonomie te geven, verhoog je direct hun werkplezier en verminder je op de lange termijn ziekteverzuim. Autonomie werkt natuurlijk ook de andere kant op. Als werkgever is het namelijk je 'plicht' om ervoor te zorgen dat je een vitaal team hebt. In de Arbowet staat namelijk dat je beleid moet hebben om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) tegen te gaan.
Conclusie: het wordt tijd om een (nog) betere werkgever te worden. Hierdoor zul je zien dat het ziekteverzuim afneemt. Goed nieuws: dit hoef je niet alleen te doen! AAYA helpt jou graag door middel van het AAYA Health Menu.
Wat is het AAYA Health Menu?
Sinds 1 januari 2024 introduceert AAYA het Health Menu: het meest uitgebreide en gezondste programma voor jouw werknemers. Dit menu omvat preventief medisch onderzoek, leefstijlgeneeskunde, psychologische zorg en hormonale ondersteuning. Naast een op zichzelf staande Health Check kunnen werknemers nu ook kiezen uit verschillende diensten die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Het AAYA Health Menu biedt werknemers de mogelijkheid om gericht aan hun gezondheid te werken. Onze diensten zijn ontworpen om medewerkers te voorzien van kennis, inzicht en persoonlijke aandacht, waardoor ze beter grip krijgen op hun gezondheid – een belangrijke factor in onze drukke samenleving. Veranderingen in levensfasen, zoals de overgang, kunnen bijvoorbeeld ook veel klachten veroorzaken. Daarom bieden wij uitgebreide ondersteuning met ons Overgang Consult, waar we luisteren, de tijd nemen en aandacht geven aan elke individuele situatie. Balans is essentieel, ook voor vrouwen jonger dan 40 jaar. Bij de Hormoon Check werken leefstijlarts en gynaecoloog samen om eventuele hormonale disbalans op te sporen en te herstellen. Met de AAYA Health Check brengen we alle gezondheidselementen van jouw werknemers in kaart, analyseren de data en geven eenvoudige, duidelijke en persoonlijke adviezen.Het AAYA Health Menu zorgt ervoor dat jouw werknemers de ondersteuning en zorg krijgen die ze nodig hebben om gezond en vitaal te blijven. Dat is een win-win situatie, toch?
Wil je meer weten over wat AAYA Personal Health Clinic voor jouw werknemers kan betekenen? Mail sophie@aaya.nl of neem contact op via 020-2101230 en dan plannen we graag een gesprek in om te kijken waar jullie behoeften liggen. Alles op maat!